Visselblåsning

Latour strävar efter ett transparent företagsklimat och en hög affärsetisk nivå där alla medarbetare har en nyckelroll för att fånga upp eventuella oegentligheter som behöver korrigeras. 

Latours visselblåsartjänst erbjuder en möjlighet att kommunicera misstankar om oegentligheter. Tjänsten tillhandahålls av den externa parten WhistleB och har implementerats i samtliga affärsområden. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt och rapporteringen kan göras på lokala språk. Att kunna upptäcka och åtgärda misstänkta oegentligheter i ett tidigt skede bidrar till att minska riskerna och upprätthålla förtroendet för verksamheten. Visselblåsarmeddelanden kan lämnas öppet eller anonymt. Rapporterna hanteras konfidentiellt av en begränsad grupp personer som har åtkomst till meddelanden som inkommit genom visselblåsarkanalen.

Under 2023 uppgick antalet visselblåsningar till 12, varav en handlade om misstanke om brott mot uppförandekoden vilket följdes upp och utreddes. Ärendet lades ner när det konstaterats att inget brott hade begåtts och avrapporterades till ledning och styrelse. Resterande visselblåsningar konstaterades vara HR-relaterade och hanterades av respektive affärsområde.